Barda-pohdintoja

Post Reply
Nknma
Posts: 134
Joined: Sat Aug 19, 2006 7:08 pm
Location: Tampere/Finland

Barda-pohdintoja

Post by Nknma » Mon Oct 22, 2012 11:27 am

Tälläsiä ideoita tuli mieleen eilen junassa Tampereelle:
- Unique creature/event kortit voi pelata vain creatureina. Näin saatais Nazgulit ja Mouthit ja muut mukaan rähinöihin ilman, että pöytä täyttyy permanent-eventeistä. Unique-rajoitus antais vielä pelata wolf-ridereita (ja muita?) peruskauroja myös eventteinä.
- "Event-alue": Doorsit, Gatesit ja muut mahdolliset permanent- tai long-eventit vois pelata esim. offering ja roving character deckkien väliin, niin yhellä vilkasulla näkisi heti mitä kaikkea kamaa on pelissä. Miuta ainakin kiinnostais kokeilla long-eventtejä tossa formaatissa. Permanent-eventit on varmasti turhan kovia, kun marveleita on niin vähän.
- En lähtis ampumaan alas discardista-ettimis-abilityjä ilman, että niitä testaa. Niitä on kuitenkin melko vähän (pari sormusta, Sarkku ja pari Palantiria) ja niitten käyttäminen altistaa yleensä aika rajusti korruptiolle. Niitten avulla quest-kortit voi myös olla pikkasen mahdollisempia suorittaa.

Mitä mieltä?

miguel
Posts: 659
Joined: Tue Apr 18, 2006 8:21 am

Re: Barda-pohdintoja

Post by miguel » Mon Oct 22, 2012 4:56 pm

No teen nyt jo uutta versiota pakasta, jätän siitä pois kovimpia MP-resursseja (Orcrist yms.). Itse en koe Nazguleita/Mouthia erityisen mielekkäinä tähän formaattiin joten tuskin laittaisin pakkaan vaikka saisi pelata vaan creatureina.

En ole omaan pakkaan Gatesin/Doorsin lisäksi mitään globaaleja kortteja laittamassa. Ei tietenkään tarkoita ettei joku muu niin voisi tehdä. En vain näe paljonkaan hyötyä erilaisissa boosteissa/miinuksissa, enkä ainakaan mitään roadblockia halua. Long-eventeissä olisi myös kova miettiminen milloin kuka minkäkin pelasi (res ja haz).

Jos discardista etsimiset sallittaisiin niin sitten pitää sallia myös pakasta haut. Lähes kaikki kääpiösormuksetkin tekevät tätä. Questien suorittamista helpotan nyt sen sijaan tukikortteja lisäämällä ja pakan kokoa pienentämällä. Pienempää pakkaa on myös helpompi sekoittaa jos/kun se exhaustaa.

Lisäksi päätin jättää pois liialliset rankaisut vapaan GI:n puutteesta (Call of Home), ovat ns. negative playing experience. T'ämä ei tarkoita että kaikki olisivat täysin turvassa sijoittamalla 20 GI ukkoihin...

Nämä pointit ovat nyt vaan miten aion itse edetä ja annan pelien näyttää jos muutoksia tarvitaan. [-me_cp-]

karmi
Posts: 48
Joined: Tue Jul 29, 2008 4:54 am

Re: Barda-pohdintoja

Post by karmi » Mon Oct 22, 2012 6:43 pm

Arda variant:

The Longing

In the middle of the table is the Long-event Deck. At the beginning of each turn of the player who started the game, draw 1 long-event from the Long-event Deck and play it on the table, replacing any previously played long-event (if any). The long-event affects all players, as per normal long-event rules. The Long Event Deck can consist of any desired mixture of resource and/or hazard long-events.

Variants of this variant:
- Draw more than 1 card at each time
- Resource-only and hazard-only decks, draw 1 from each
- Do not use roadblock cards
- Use suitable permanent-events in the mixture (treating them as long-events)

miguel
Posts: 659
Joined: Tue Apr 18, 2006 8:21 am

Re: Barda-pohdintoja

Post by miguel » Mon Oct 22, 2012 7:13 pm

No tuossa näen kaksi hyvää puolta.
(1) Pelaajilla ei ole valtaa siihen mikä long-event tulee peliin
(2) Long-eventtejä ei ole kerrallaan (kovin) monta

Ensimmäiset pelaajat kärsivät eniten sillä heillä ei ole aikaa kierrättää korttejaan, tämä tosin ei ole välttämättä huono asia sillä he saivat valita avatarit ensin ym.

Nknma
Posts: 134
Joined: Sat Aug 19, 2006 7:08 pm
Location: Tampere/Finland

Re: Barda-pohdintoja

Post by Nknma » Tue Oct 23, 2012 5:38 pm

Ihan valideja pointteja, mut mikä nasseissa ja mouthissa on vikana? Miusta ne on teemaltaan sellasia creatureja mitä mielellään kohtaisi (tai siis mieluusti ei kohtaisi) näissä peleissä. Jos haluu mennä Mordoriin niin pitäähän siitä maksaa pientä hintaa. Ei ne kuitenkaan koko seuruetta lahtaa yhdellä iskullaan.

Call of home oli kyl aika kamala näillä säännöillä.

The longing vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta.

miguel
Posts: 659
Joined: Tue Apr 18, 2006 8:21 am

Re: Barda-pohdintoja

Post by miguel » Tue Oct 23, 2012 7:14 pm

Nasset ja Suu ovat ehkä hieman vaikeita pelata (ts. helpohkoja välttää). Tietty jos hakee jotain eeppisiä kohtaamisia niin miksei, itse vaan preferoin tällä hetkellä hieman yleisempiä mörköjä koska ovat minusta toimivampia.

Post Reply

Return to “Finnish MECCG Community”